Velorex


driewielers.besteoverzicht.nl


Maak startpagina | Voeg toe aan favorieten






Overzicht
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Gesponsorde links
Velorex
Jawa
Jawa
http://www.jawa.nl/index.php?op=viewpage&page=24

Destentor
Destentor
http://www.destentor.nl/regio/flevoland/ens/3020724/Velorex-moet-weg-ook-al-is-ie-zo-mooi.ece

Dwergautos
Velorex 16/350
http://www.dwergautos.be/index.php/velorex/64-velorex-16350

Auto
In het tsjecho-slowakije van voor de wende in 1989, hadden autofabrikanten ieder een eigen ‘rol’. het communistische systeem hield niet van verspilling van
http://auto.blog.nl/karakteristiek-klassiek/2011/10/02/knorrend-terug-in-de-tijd-velorex-16350

Autoweek
Als er één voertuigje weinig voor de hand ligt om nieuw leven ingeblazen te worden; dan is het de driewielige velorex met zijn eencilinder jawa motortje en carrosserie van kunstleer wel. en toch is ... | autonieuws autoweek.nl
http://www.autoweek.nl/autonieuws/15668/velorex-bestaat-weer

Rtl
Autogek: velorex, 9 december 2007 de autogek van deze week rijdt in een wel heel bijzonder voertuig; een tjechische velorex. wat deze driewieler nou eigenlijk is; een motor of een auto, én hoe je zo’n voertuig moet besturen zie je deze week in gek op wielen. in 1938 begonnen de gebroeders frantisek en mojmira stransky in parnik, tjechie, met de reparatie van fietsen. hieruit ontstond de firma moto-velo-sport. in 1943 knutselden de broers hun eerste karretje in elkaar; de met een manet 9occ motor aangedreven driewieler had fietswielen en een heel dunne overkapping van durapal. het was oorlog in europa en velen experimenteerden zelf om eigen vervoer te maken. er bleek heel veel belangstelling voor het product van de broers en het zoeken naar verbeteringen hield maar niet op. allerlei motoren werden geprobeerd en een goede oplossing voor de overkapping, bleef een groot probleem. een goedkope oplossing bleek achteraf echter gewoon linnen. na de oorlog werkten de mannen door aan het project en al na enkele jaren ontstond een vorm van serieproductie. een winkeltje en werkplaats werd gehuurd. er kwam een versie met een cz l5occ motor, een drietal karretjes met een 300 cc pal motor werden gemaakt en een reeks van 6 stuks met een jawa 250 cc motor. op de as prijkte de eigen merknaam oskar , uit het tjechisch kara na ose oftewel kar op assen”. de bestuurder en de persoon ernaast, hadden een dak boven het hoofd, kinderen of anderen achterin-, zaten onder de blote hemel. in juli 1950 hebben de broers deelgenomen aan een wedstrijd van kleine auto's in hun land tsjecho-slowakije. frantisek reed in de oskar jawa 250 en mojmira reed de oskar dkw 350. in totaal namen 29 zelfgemaakte voertuigen deel. mojmira behaalde toen zelfs een topsnelheid van 85 km. dit deed hen besluiten om dat karretje in serie te gaan maken. ze verhuisden naar solnice en begonnen met 6 werknemers de oskar 54 met jawa motor met 250cc te maken. in 1952 werd de voorkant van de carrosserie veranderd van hoog naar laag. in 1954 verongelukte frantisek tijdens een proefrit en een jaar later wordt besloten de wielen kleiner te maken 16 inch i.p.v. 19 inch. dit maakte veel verschil voor wat betreft de wegligging. om politieke redenen verliet mojmira in 1954 zijn eigen bedrijf. hij wilde namelijk geen lid worden van de communistische partij. het bedrijf ging door zonder hem en groeide. met behulp van een dynamostarter werd het na 1956 gemakkelijker voor invaliden met de oskar 54 om te gaan. een nieuwe versie komt op de markt en krijgt de naam velorex oskar 16 en later velorex 16/250 mee. in 1959 werden 120 stuks per maand geproduceerd. invaliden kregen vanaf dat moment voorrang bij de bestelling van een velorex; er ontstonden zelfs wachtlijsten. in 1963 kwam een driewieler met een cz 175cc motor en een jawa 350cc op de mark. beiden met standaard een dynamostarter. in 1971 werd de productie van driewielers gestopt. in 1972 probeerde velorex het met de vierwieler 435d. een lang leven was dat product niet beschoren; na 1380 exemplaren hield het op. de allerlaatste gemaakte velorex 435d had een karosserie van iaminaat, leek een beetje op de fiat 500 en was uitgerust met een 350cc jawa motor. met de komst van de oost-duitse trabant was het definitief gedaan met het tsjechische velorex. de velorex werd oorspronkelijk niet in nederland verkocht. voor meer informatie:www.jawa.nl/velorexklik hier voor meer autogekken!
http://www.rtl.nl/(/automotor/gekopwielen/video/)/components/automotor/gekopwielen/tvarchief/2007-2008/15/autogekvelorex.xml

Velorex Club
Velorex Club
http://www.velorex.com/

Mobilus
mobilus
http://www.mobilus.be/

Members
Welcome to my velorex website.the restauration of a tjech 3-wheel car. build in 1967 it needed full re-construction.
http://members.ziggo.nl/fstruijk

Velorexy.cz
Vše o tøíkolkách velorex. stovky èlánkù, tisíce fotografií. online garáž - zaparkujte tam svùj stroj.
http://www.velorexy.cz/

Gerelateerd
  • Nog Geen
Er staan 10 links op deze pagina.
© Besteoverzicht - Privacy